Olej napędowy jest paliwem wrażliwym na niskie temperatury, podczas wychładzania najpierw osiąga punkt mętnienia (CP – ang. Cloud point). Jest to temperatura, kiedy paliwo zaczyna nabierać mlecznej barwy Podczas dalszego obniżania temperatury następuje intensywny wzrost białego koloru i pojawia się zawiesiny którą można zaobserwować gołym okiem. Następnie kryształy łączą się w większe i opadają na dno zbiornika. Tworząc osad wyglądający jak rozgotowana kasza
Zjawisko to zawdzięczamy związkom chemicznym znanych jako parafiny, ze względów motorycznych parafina jest bardzo pożądanym elementem składowym oleju napędowego!. Rozpuszczona w oleju napędowym jest odpowiedzialna za ważny parametr – liczbę cetanową. Parafiny mają największą liczbę cetanową i dzięki jej spalaniu nasz silnik diesla posiada odpowiednią moc a emisję spalin jest znacznie mniejsza . Ale jednocześnie ta sama parafina jest przyczyną większości kłopotów zimowych z olejem napędowym. Podsumowując: Parafina w oleju napędowym jest pożądana z uwagi na swoje właściwości związane ze spalaniem a z drugiej strony rozpuszczona w paliwie parafina powoduje kłopoty podczas mrozów.
A więc producenci oleju napędowego są postawieni między przysłowiowym młotem a kowadłem, bo z jednej strony starają się ograniczyć ilość parafiny w paliwie, aby ograniczyć efekt jej wytrącania podczas niskich temperatur z drugiej strony muszą zadbać o optymalny skład oleju napędowego, aby uzyskać możliwie najlepszy efekt użytkowy dla konsumentów.
Na które parametry oleju napędowego należy więc zwrócić uwagę czy ta potyczka pomiędzy producentem a siłami natury jest korzystna dla nas użytkowników?.
Podkreślić należy że wskazane wielkości są z sobą ściśle powiązane i zależne od wymogów technologicznych producentów. Miejmy nadzieję że renomowane Rafinerie krajowe dokładają wszelkich starań, aby produkowany przez nie olej napędowy o specyfikacji zimowej był produkowany według najlepszych wzorców i nie przysparzał konsumentom trudności, ale pamiętajmy o tym że norma CFPP określona jest na poziomie -20st.C a przecież zimy mamy różne.
Tak naprawdę CFPP podane na ateście wcale nie oznacza że dane paliwo w tej temperaturze będzie nadawało się do użytku (np. z powodu zbyt długiego przechowywania w temperaturach skrajnie niekorzystnych, zbyt wysokiego punktu mętnienia).Najprostszą metodą określenia jaką temperaturę wytrzyma dane paliwo jest wyciągnięci średniej z CFPP i CP(np.CFPP=-20st.C CP=-10st.C paliwo wytrzyma -15st.C, CFPP=-26st.C CP=-8st.C paliwo wytrzyma -17st.C)
Zimą stosujmy się do kilku podstawowych zasad:
Można również spróbować poprawić parametry zimowe oleju, ale należy pamiętać o następujących zasadach:
UWAGA:
Wszystkie opisane wyżej metody zapobiegające wytrącaniu się parafiny z oleju napędowego nie doprowadzą do rozpuszczenia się parafiny, która już wytrąciła się w baku lub układzie paliwowym. Jeżeli mróz unieruchomi silnik wysokoprężny na drodze to pozostaje odholować pojazd do ciepłego pomieszczenia i starać się dogrzewać okolice przewodów paliwowych, wymienić filtr paliwa i czekać aż dodatnia temperatura doprowadzi do rozpuszczenia parafiny w paliwie.
Jest oczywiście jeszcze jeden niezawodny sposób, należy w tym newralgicznym okresie kupować paliwo o parametrach arktycznych taki olej napędowy wytrzymuje mrozy nawet do -35st.C, niestety jest znacznie droższe od standardowego oleju napędowego ale nieraz okazuję się że warto!.
Więcej informacji oraz wyjaśnień możecie Państwo uzyskać za pośrednictwem doradców handlowych lub bezpośrednio w biurze EuroDorex.